Nora torg |
2024-03-11
Innehåll: Skrivelse till kommunen | Buller | The Garden | Cykel | E18 | Efter kraftledningarna | Brandstationen
Angående medborgardialog för en del av Noragårdsvägen. Vi har med stort intresse tagit del av medborgardialogen för en del av Noragårdsvägen. Vi har försökt lyssna in stämningarna i området och dristar oss att redan före dialogen är avslutad delge våra synpunkter på området. En anonym enkät har sin styrka i att vara en idékläckare men kanske inte alltid som en objektiv opinionsyttring. Vi kommer att med stort intresse följa ärendets gång och delta i debatten.
Gropen
Våra synpunkter är alltså preliminära.Noragårdsvägen kan ses som infarten till Nora trädgårdsstad med dess gamla kulturmiljöer alltifrån Therusängen och Therusbutiken, Karlshäll fram till den gamla brandstationen, Nora torg, Blanchegården, Nora Herrgård, Danderydsgården, Kvarnparken, Danderydsvallen, Alhambra, Klingsta gård och ända ner till Nora strand och utsikten över Edsviken och Ulriksdals slott. Samtidigt utgör den en länk mellan Kulturmiljöerna vid Berga gård, Danderyds kyrka och kyrkogård och naturområdena kring Ekebysjön och dess naturreservat på östra sidan av E18 och kulturmiljöerna kring Dalstigen och Karlshäll ända in i Klingstaområdet på vägens västra sida. Det är viktigt att dessa länkar värnas och förstärks. Området vid Gropen, som i gällande plan är park, är starkt nedgånget och en skamfläck för Danderyd. Det behövs förvisso en upprustning där.
Området i dess östra del är starkt bullerstört av trafiken på E18. Samtidigt alstrar trafiken även avgaser, damm och partiklar. Intill området finns bostadsbebyggelse och Kyrkskolan. En upprustning där är nödvändig. Förstärk i första hand sambandet mellan kulturmiljöområdena på bägge sidorna av E18 med (vinter)gröna bullervallar. Mjuka vallar med vegetation dämpar buller bra i stället för hårdgjorda ytor, plank och fasader, som effektivt reflekterar bullret mot vägens andra sida. Grönskande vallar binder genom sin vegetation koldioxid och bildar syrgas. Samtidigt stannar damm och partiklar kvar i området och flyger inte runt i väder och vind. Grönska tempererar dessutom luften och dämpar blåst och vind. En grönskande bullervall tillsammans med upprustad parkmark i Gropen utgör ett utmärkt grönt samband mellan kulturmiljöområdena på vägens bägge sidor. Schaktmassor torde finnas i riklig mängd från tunneldragningen av kraftledningarna från Anneberg till Skanstull.
Den kraftiga kurvan på Noragårdsvägen vid Tekniska nämndhuset/the Garden har alltid upplevts som besvärlig, omotiverad och trafikfarlig. Garageutfarten från the Garden förvärrar ytterligare situationen. Vi föreslår att vägen rättas ut att gå från Rättarens väg rakt mot Kyrkogårdsvägen där den möter Noragårdsvägen/Gamla Landsvägen. Kanske behövs en rondell för att ansluta Noragårdsvägen/Gamla Landsvägen, Kyrkogårdsvägen och Klockar Malms väg till varandra.
Cykelvägen/trottoaren längs Noragårdsvägen skapar konflikter mellan gående och cyklister. Kanske kunde man separera gångtrafikanter från cyklister genom att ha cykelbana på vägens ena sida och gångbana på vägens andra sida. Förslagsvis skulle cykelbanan vara på östra sidan, så att den trafikfarliga överfarten vid gamla brandstationen kunde tas bort. Största delen av trafiken går ju mot Enebyberg. För övrig trafik finns det redan en cykelväg längs norra sidan av Noragårdsvägen. Hur/var cyklisterna skall byta sida i södra delen av området är oklart, kanske någonstans i korsningen/ rondellen kring Kyrkogårdsvägen.
Områdets östra del är kraftigt stört av miljöproblemen från E18, såväl vad gäller buller som avgaser/partiklar och lämpar sig inte för bebyggelse. Bullervallen tar dessutom stor del av marken och området belastas också av utrymningsvägen från tunnelbanan. Ett återskapande av parkmarken som ett grönt samband mellan kulturmiljöområdena på vägens bägge sidor skulle berika hela området.
Vad gäller områdets nordöstra del bör det påpekas att det är starkt stört av buller och avgaser/damm/partiklar. En bullervall är knappast möjlig att skapa där på grund av de skarpa klipporna. Bebyggelse med hårdgjorda ytor reflekterar ljudet över vägens östra sida och då speciellt över gravplatserna, som redan är starkt bullerstörda. Det är redan närmast omöjligt att få en stilla stund vid gravarna. Kanske bäst att plantera rikligt med träd och buskar i området. Eventuellt har Kyrkskolan behov av ytterligare mark.
Notera att Reinfeldtregeringen på oklara grunder höjde normerna för trafikbuller från de av WHO rekommenderade 55 dBA ute/30 dBA inne till 60, 65 och även 70 dBA ute i vissa fall. Eftersom decibelskalan är logaritmisk betyder detta att en höjning med 5 dBA motsvarar tredubbelt bullertryck, 10 dBA tio gånger!
I området söder om Rättarens väg är villabebyggelsen relativt tät och avspeglar väl bebyggelsen i Nora trädgårdsstad. Dock finns områden där det tidigare rått byggnadsförbud på grund av kraftledningarna genom området. Nu är kraftledningarna tunnelförlagda och därför är byggnadsförbudet inte lika motiverat. En viss bebyggelse, som speglar bebyggelsen på vägens västra sida kunde vara motiverad, nämligen separata enfamiljshus på gröna villatomter på gängse minst 1.000 m². Radhusmattor på små tomter undanbedes! Än mindre flerbostadshus i flera våningar! Eftersom området redan idag är rätt så kompakt bebyggt ser vi gärna lite luftighet i området och förordar att den s.k. triangeln inte bebyggs utan kvarstår som en grön lunga d,v,s, en liten park med blommor och några vackra träd.
Vi har förstått att det finns ett stort intresse i området att bevara gamla brandstationen som ett kulturminne och för användning som möteslokal/utställningslokal eller dylikt. Huset bör upprustas och bevaras som en symbol för bildandet av Nora trädgårdsstad.
Danderyd, den 7 mars 2024
Danderyds Villaägareförening
Danderyds Hembygdsförening
Föreningen Nora Torgs Framtid
Mer att läsa
Danderyds HembygdsföreningNora torg
Adm: Hans Iwan Bratt, hibratt@gmail.se | 2404-11-19